Huomioita Markkinointiviestinnän viikolta
Posted: Lokakuu 30th, 2009 | Filed under: markkinointi & mainonta | Tags: Lisää uusi avainsana, markkinointi, markkinointiviestintä, sosiaalinen media |
Meneillään olevan markkinointiviestinnän viikon kohokohta on Wanhassa Satamassa 27.-28.10. järjestettävä Ammattilaistapahtuma, joka kokoaa paikalle alan ihmiset ja asiantuntijat. Tässä pientä koostetta allekirjoittaneen näkökulmasta. (toim.huom. tapahtumassa oli useita yhtäaikaisia puheenvuoroja, joten jotain hyvää saattoi mennä ohikin).
Päällimmäisenä voi sanoa, että erinomaisten esitysten anti vahvistaa sen mitä mainonnan- ja markkinoinnin tutkimuksista ja alan uutisoinnista, on voinut lukea jo pitkään. Markkinointi on verkon ja digitalisoitumisen myötä muuttumassa ja muuttunut jo nyt enemmän kuin osaamme ajatellakaan. Alla muutamia poimintoja puhujista, vapaiden lainausten kera:
Yhden vaikuttavimmista esityksistä piti maailman suurimpiin mainostoimistoihin kuuluvan Publicis Worldwiden operatiivinen johtaja Richard Pinder. Maailmalla Publicisin toimistoja (mukaan lukien myös Suomen Publicis) työkseen kiertävän Mr. Pinderin viesti on antia, jota jokaisen markkinointia- ja mainontaa tekevän pitäisi pysähtyä pohtimaan:
- kaikki mitä teet (hinnoittelu, tuotteet, mainonta) saa aikaan keskustelua
- digitaalinen media, mobiili ja viraalimarkkinointi tekevät markkinoinnista ja myös edellä mainitusta yhä nopeampaa, laajemmalle ulottuvaa ja vaikuttavampaa
- toimivan markkinoinnin ja mainonnan ydinkysymys on: Miten saat osallistettua ihmiset mukaan markkinointiin ja elämään yrityksesi, tuotteesi, palvelusi mukana tai kehittämään niitä?
Yhtenä esimerkkinä Hulahoops snack-rinkuloiden markkinointikonsepti, joka todistaa todeksi edellä mainittuja. Konsepti on ja on saanut aikaan hurjan määrän keskusteluja ja tunnettuuden sekä myynnin kohdemaassa hurjaan kasvuun. Perusteiltaan idea on tyhmääkin tyhmempi mutta hauska, koukuttava ja toimii kuin häkä, katso itse: http://www.hulahoops.com/
Niin ja alla vielä kuvina asiaa edellä mainitusta keskustelujen merkityksestä…
–juha
Leave a Reply