Autoa ostamassa

Bookmark and Share

Posted: Helmikuu 15th, 2010 | Filed under: internetsivut, markkinointi & mainonta | Tags: , , , |

Mikä sana tulee ensimmäisenä mieleen kun mainitaan ammatti automyyjä? Asiakaspalveluhenkinen, luotettava, ystävällinen vai jotain muuta?  Näkemykseni mukaan ihmisillä on kyseisestä ammattiryhmästä vahvoja uskomuksia ja asenteita, jotka varmasti ovat osittain vanhentuneitakin. Osa kuitenkin pitää paikkansa, sanottakoon valitettavasti, ainakin asiakkaan kannalta.

Ilkka Jalosen (Länsiauton silloinen tj.) loistava ajatus palvelevasta autokaupasta tuli huonoon hetkeen, kun EU-säädökset mullistivat koko autobisneksen Suomessa eikä Magneetti-autokauppa lähtenyt koskaan nousuun, jota Jalonen joukkoineen vuonna 2007 visioi seuraavasti: “Palvelu on ollut autokaupassa heikkolaatuista. Uudella palvelukonseptillamme ja innovatiivisella markkinoinnilla haluamme tehdä alalla jotain uutta ja rohkeaa, Länsiauto-konsernin toimitusjohtaja Ilkka Jalonen sanoo.” - voit lukea koko jutun marmai.fi sivustolta.  Sääli sillä ajatus oli hieno ja sitä todella olisi tarvittu pölyttämään koko alaa.

Olin vaihtamassa autoa ja niinhän se näköjään oli, että vanhaa latua mennään. Auton etsiessä tarjonta tuntui helpoimmalta käydä läpi netissä, mieluummin kuin kiertelemällä liikkeissä. Netissä haku on helppoa ja tietyillä kriteereillä hakiessa saa “esikarsinnan” tehtyä parhaiten. Toisaalta mieleen ei tullut yhtään autoliikettä, josta joku olisi sanonut, että “hei mene sinne jos olet autoa ostamassa, siellä on hyvä palvelu”.

Liikkeissäkin toki tuli “esikarsinnan” jälkeen poikettua. Eikä se meininki tosiaan ollut mihinkään muuttunut. Sama ylimielinen epä-asiakaspalveluhenkinen meininki tuntuu vallitsevan edelleen. Miehet kopeissaan tietokoneen takana tai keskenään juttelemassa sivummalla. Ei merkkiäkään kiinnostuksesta asiakkaan palvelemiseen. Eniten ihmetytti, että edes automyynnin sakkaaminen, ei näkynyt myyjien asenteissa mitenkään. Hurjinta asiassa on kuitenkin seuraava: autoliikkeet ovat onnistuneet siirtämän saman epäasiakaspalveluhengen myös nettiin.

Oman auton mentyä kaupaksi ja lopullisen valinnan selkiydyttyä otin yhteyttä Automaa nimiseen yritykseen heidän verkkosivustonsa kautta. Ihan mielenkiinnosta sivuston kautta, nähdäkseni miten homma toimii. Lähetin tarjous/yhteydenotto pyynnöntiedustelun tietystä autosta. Päivän odoteltuani, laitoin uuden yhteydenottopyynnön, kun sivustolla oikein mainostettiin “jätä numerosi otamme pikaisesti yhteyttä”. Yhteydenottoa ei kuulunut, joten  tiedustelin asiaa yrityksen johtoportaasta. Kysyin onko käytettyjen myynti lähtenyt niin rakettimaiseen nousuun, että liikkeessä jonotetaan ulos saakka vai onko sivuston tekniikassa vikaa? Ei kuulemma kumpaakaan ja asiaa luvattiin tiedustella toimipisteestä, jolle asia kuuluu. Palvelu lähtikin rullaamaan ja parin tunnin kuluttua myyjältä tuli puhelu, eikä se tarjouspyyntöni siis ollut minnekään hukkunut.

Sitten liikkeeseen kauppaa tekemään. Tunnelma on kuin kirkkoon astuisi paitsi, että penkit on korvattu autoilla. Pieni kierros liikkeessä ja etsitty auto löytyy. Myyjistä ei kuitenkaan ole haittaa, sillä istuvat koneidensa takana ja muutama juttelee keskenään sivummalla. Asiakkaita ei näy missään ja mieleen tulee väkisinkin ajatus miksi kukaan ei vastannut viesteihini? Päätän käydä hakemassa myyjän, koska en ajatellut viettää koko päivää liikkeessä. Nuori kaveri on hyvin sisäänajettu ammattikunnan tavoille. Ei häivettäkään asiakkaan kunnioittamisesta tai innokkuutta kaupantekoon, mutta kaupan päälle tietenkin lievä ylimielisyys, joka viimeistelee paketin. Ilmiömäinen lajinsa edustaja. Viimeinen mutka yhteydenpidossa oli kauppapäivänä, kun yritin tavoitella myyjää kännykästä ja työnumerosta useaan otteeseeen. Ei vastausta eikä soittoa takaisin.

…niin ja kun kirjoittaessani asiaa mietin, tilanne oli aivan identtinen parisen vuotta sitten Vaihto+ liikkeen kanssa. Netin kautta laittamani yhteydenottopyynnön lisäksi jouduin parin päivän odottelun jälkeen soittamaan perään ja kuuntelemaan kuinka eivät ehdi vastaamaan kaikkiin kyselyihin?

Autokaupalle tai miksei mille tahansa yritykselle vinkki: kehittäkää mekaniikka netin ja asiakkaan välillä toimimaan 101% teholla, laittakaa uudet myyntikaverit myös muualle kuin niiden “vanhan liiton” myyntimiesten oppiin ja ottakaa asiakastyytyväisyys yhdeksi tulospalkkiomittariksi.

Jotenkin tuntuu että palveluun satsaava autokauppa voisi oikeasti erottua joukosta vai olikohan Jalosen visio sittenkin turhan optimistinen…

–juha



Leave a Reply

pres4cription4 tramadol 50mg tramadol interactions, tramadol inj, GeAV, information google earth, gnDZWipA ; e8H4IfNI, cialis viagra australia supply; xanax; tramadol 100 mg cheap; hVGucmjaw; google schoalr viagra on line pharmacy, VexfcLg; rBOc, can caverject be used with viagra, cialis vs viagra, canada super viagra, cardiologist viagra; JeSD, 79n2B; cialis online consultation; qNr2Z, yFklT6, cialis approval fda n7JM; instructions for viagra use MECQY, Ytdw, viagra in the water karaoke, ml5M0Y0