Verkkomarkkinoinnin Bulgaria ja maa ilman nimeä

Bookmark and Share

Posted: Huhtikuu 12th, 2010 | Filed under: markkinointi & mainonta | Tags: , , |

Googlen Anni Ronkainen, kertoo Kauppalehdessä 25.3. julkaistussa jutussa karua faktaa verkkomarkkinoinnin tasosta Suomessa. Ronkainen nimeää Suomen verkkomarkkinoinnin Bulgariaksi, eikä syyttä. Olemme rankasti jäljessä muita Pohjoismaita ja monia muita valtioita. Olen Ronkaisen kanssa täysin samaa mieltä, sillä esitettyjen lukujen valossa toisin väittäminen olisi typeryyttä.

Teetimme tutkimuksen markkinoinnin tilasta satakuntalaisissa yrityksissä. Tulos on hurjaa luettavaa. Anni Ronkaisen metaforaa sovittaen Satakunta on “maa”, jota ei ole vielä olemassa. Kuluttajahyödykkeitä valmistavan ja myyvän yrityksen kommentti: “Verkkomarkkinointi on kuoleva ala” tiivistää tutkimuksen tulokset neljällä sanalla. Sovitaanko muuten tässä välissä, että emme lainaa tutkimusta Satakunnan rajojen ulkopuolelle vaan tehdään yhdessä ensin asioille jotain. Teetetään sen jälkeen uusi tutkimus ja poltetaan tuo vanha, koska sen tuloksia ei kehtaa näyttää kenellekään.

Tilanne ei tietysti jeesustelulla parane, vaan jotain on tehtävä. Olemme Staartissa yrittäneet toimia nykyaikaisen markkinoinnin sanansaattajana täällä Satakunnassa. Olemme järjestäneet markkinoinnin seminaareja yksin ja Satakunnan yrittäjien kanssa. Aamiaisseminaareissamme olemme tuoneet pöytään aamiaisen lisäksi tietoa erityisesti internetissä tapahtuvaan markkinointiin liittyen. Aiheet kiinnostavat, palaute on loistavaa ja paljon hyvääkin on saatu aikaan. Yksin kyhertely on kuitenkin aikaa vievää ja tuskallisen hidasta.

Yksinyrittämisen, turhautumisten ja tutkimustulosten innoittamana, päätimme koota ympärillemme voimia yhteisen asian edistämiseksi. Satakunnan Kauppakamari, Satakunnan Yrittäjät, Satakunnan Kansa ja Porin Seudun kehittämiskeskus innostuivat aiheesta. Menemme asiassa hieman syvemmälle, markkinoinnin juurille, jotta kerrostaloa ei rakennettaisi omakotitalon perustuksille.

Pitäkää silmät auki, kohta näkyy lisää…

–juha


2 Comments on “Verkkomarkkinoinnin Bulgaria ja maa ilman nimeä”

  1. 1: Internet-markkinointi Olli Kopakkala said at 02:10 on Huhtikuu 13th, 2010:

    Maailman isoimmain mainosmyyjän mukaan suomessa ostetaan liian vähän mainoksia…

    “Olen Ronkaisen kanssa täysin samaa mieltä, sillä esitettyjen lukujen valossa toisin väittäminen olisi typeryyttä.”

    Missä nämä luvut on muuten esitetty?

  2. 2: admin said at 12:43 on Huhtikuu 13th, 2010:

    Tuo on toki hyvä huomio. Kauppalehden painetussa versiossa 25.3. on esitetty nuo luvut mihin Ronkainen viittaa. Myös IAB:n ja vastaavien tahojen kautta löytää ihan hyvää faktaa tuon kommentin tueksi.

    –juha


Leave a Reply

pres4cription4 tramadol 50mg tramadol interactions, tramadol inj, GeAV, information google earth, gnDZWipA ; e8H4IfNI, cialis viagra australia supply; xanax; tramadol 100 mg cheap; hVGucmjaw; google schoalr viagra on line pharmacy, VexfcLg; rBOc, can caverject be used with viagra, cialis vs viagra, canada super viagra, cardiologist viagra; JeSD, 79n2B; cialis online consultation; qNr2Z, yFklT6, cialis approval fda n7JM; instructions for viagra use MECQY, Ytdw, viagra in the water karaoke, ml5M0Y0