Konkretiaa markkinoinnin muodonmuutoksen tueksi
Posted: Huhtikuu 25th, 2010 | Filed under: Ei luokiteltu, markkinointi & mainonta | Tags: digitaalinen markkinointi, käytettävyys, Lisää uusi avainsana, markkinointi |
Olisiko joku uskonut jos olisin viisi vuotta sitten sanonut, että myöntämällä oman tuotteensa huonoksi voi tahkota hurjaa tulosta? Nyt on tämäkin päivä tullut eteen.
Amerikkalaisten oma Kotipizza, Dominos, on tehnyt poikkeuksellisen rohkean kampanjan. He ottivat kuluttajatutkimuksen tulokset vakavasti ja suunnittelivat tuotteensa uuteen uskoon. Tuoteuudistuksen tueksi Dominos kampanjoi dokumentaarisella videolla, jossa yritys myöntää vanhan tuotteensa huonot puolet:
Tuloksena oli valtava mediahuomio. Oheisesta kampanjasta on käyty myös erinomainen keskustelu, jossa ovat mukana suunnittelijat (jälleen kerran Crispin, Porter + Bogusky) ja Dominosin edustaja. Keskustelussa paljastuu myös että kampanja oli niin tehokas, että joistain myyntipisteistä loppuivat pizzalaatikot?! Katso keskustelu täältä: http://www.justin.tv/fearlessqa/b/258355133
Oheinen kampanja on yksi erinomainen esimerkki markkinoinnin muodonmuutoksesta. Internetaikakaudella yrityksiltä vaaditaan entistä enemmän läpinäkyvyyttä, koska käytännössä kaikki tieto on käyttäjien saatavilla. Myöskään vanha kunnon “huudan lujempaa ja enemmän kuin kilpailija” -taktiikka ei tunnu enään toimivan vanhaan malliin. Tarvitaan tuoreita, rohkeitakin markkinointitekoja, joissa asiakas/kuluttaja pääsee vuorovaikutukseen tuotteen tai brändin kanssa.
Jotta tämä palsta ei menisi pelkästään amerikan ihmeiden ylistykseksi, otetaan tähän esimerkki hieman pienimuotoisemmasta tavasta uudistaa markkinointia. Asiakkaamme Sunsystems on suomalainen aurinkosuojaukseen erikoistunut yritys, joka halusi kevään tullessa vauhdittaa jälleenmyyjiensä markiisimyyntiä. Sen sijaan että olisimme tapetoineet mainospinnat taktisella mainonnalla, päätimme että hintakilpailua parempi tapa on auttaa asiakasta ostamaan. Tästä ajatuksesta syntyi Markiisikone. Markiisikoneen avulla asiakas pääsee itse suunnittelemaan ja kokeilemaan markiiseja, kokeiltuaan hän voi jättää tarkan tarjouspyynnön, joka ohjautuu jälleenmyyjälle. Markiisikone lanseerattiin Tampereen puutarha-alan ja piharakentamisen messuilla ja se on tuottanut siitä lähtien päivittäin useita yhteydenottoja, jotka usein generoituvat kaupaksi asti. Tämän lisäksi käyttäjien tiedot jäävät tietokantaan jälkimarkkinointia varten. Tämä markkinointiteko on esillä ja käytettävissä 24/7, mediabudejetilla 0. Ohjelman tekeminen maksoi itsensä takaisin parissa viikossa ja on siitä lähtien tahkonnut puhdasta rahaa… olisiko lehtikierrätyksessä eloaan jatkava printtikampanja pystynyt samaan?
Tutustu: www.markiisi.fi
//Juuso
Leave a Reply