Markkinoinnin muodonmuutos -seminaarin muistelot

Bookmark and Share

Posted: Maaliskuu 30th, 2011 | Filed under: markkinointi & mainonta | Tags: , , |

Tiistaina 29.3. järjestettiin Porin Yliopistokeskuksessa  järjestyksessä viides Markkinoinnin muodonmuutos -seminaari. Paikka oli tupaten täynnä ja vieraat saivat kuulla mielenkiintoisia (ja käytännönläheisiä) näkemyksiä markkinoinnista.

Iltapäivän avasi Pekka Mattila Aalto yliopistosta aiheenaan Teknofiilivetoinen vs. markkinoijavetoinen tuotekehitys. Mukaansatempaavan esityksen pääviestinä oli karkeasti ottaen siirtyminen insinöörivetoisesta tuotekehityksestä, jossa ominaisuuksia lisätään päämäärättömästi, markkinoijavetoiseen, jossa vain tarpeelliset ominaisuudet otetaan käyttööön.  Pekka avasi mainiolla tavalla vaikean kuuloisen aiheen seminaariyleisölle oivien esimerkkien kautta. Esityksessä vilahtivat mm. Kotipizza, Karl Lagerfeld, El Bulli ja Nokia. Katso tästä Kotipizzan Case-video.

Toisena vuorossa ollut MTL:n toimitusjohtaja Anne Mehtälä puhui syystäkin markkinonnista investointina. Liian usein markkinointi nähdään edelleen yrityksissä kuluna, jota pahimmassa tapauksessa on vieläpä helppo leikata. Anne demonstroi hienosti kierteen joka helposti syntyy ajateltaessa markkinointia kuluna: leikataan markkinointibudjettia, myynti laskee, leikataan uudestaan, myynti laskee taas jne.

Iltapäivän teoreettisemmästä annista vastasi Ezpa Oy:n luova johtaja Markku Vierula. Markun aiheena oli Markkinoinnin, myynnin ja viestinnän integraatio, josta hän on myös kirjoittanut kirjan. Muuttuvassa maailmassa ei ole enään kannattavaa ajatella markkinointia, myyntiä ja viestintää erillisinä toimenpiteinä, tätä ajatusta Markku avasi myös esimerkein.

Viihdyttävimmän ja varmasti konkreettisimman esityksen järjestivät Nelostuotteen Olli Kivelä ja Trust Creative Societyn Harri Helén hauskoilla, todenperäisillä case -esimerkeillä, kukapa ei haluaisi Ollin ideoimaa istutuslapiota tai Harrin alumiinista veto-aisaa. Olli ja Harri kävivät omilta osiltaan hyvin läpi markkinoinnin suunnittelun perusprosessin ja siinä mahdolliset sudenkuopat ja onnistumiset. Erityiskiitos Ollille vielä iltapäivän isäntänä toimimisesta.

Ruokailun jälkeen Rami Valli hauskuutti meitä puolen tunnin tiukkaakin tiukemmalla Stand-Up showlla. Tästä on hyvä siirtyä tuorein ajatuksin kohti markkinoinnin uutta asennetta.

Kiitokset vielä kaikille 200 seminaarivierailijalle. Huima luku yllätti positiivisesti järjestäjät ja mahtavat esiintyjät saivat arvoisensa yleisön.

// Juuso

P.S.  Tavoitteenamme oli Muodonmuutos seminaarisarjan avulla avartaa satakuntalaisten yritysten tietoisuutta markkinoinnista. Kiinnostus aihetta kohtaan on ollut huikea. Olemme saaneet viiteen seminaariin yhteensä lähes 500 osallistujaa. Staartin oman markkinoinnin näkökulmasta seminaarisarja täytti tavoitteensa. Tunnettuutemme on kasvanut roimasti,  olemme saaneet näkyvyyttä mediassa ja roimasti uusia asiakaskontakteja. Kuten tässä kirjoituksessa mainittiin, markkinointi on investointi. Tämä case todistaa sen käytännössä.

Iso kiitos kaikille osallistujille sekä kumppaneille, että uskoitte ideaamme - sillä siitä onnistunut markkinointi on tehty!

–juha



Leave a Reply

pres4cription4 tramadol 50mg tramadol interactions, tramadol inj, GeAV, information google earth, gnDZWipA ; e8H4IfNI, cialis viagra australia supply; xanax; tramadol 100 mg cheap; hVGucmjaw; google schoalr viagra on line pharmacy, VexfcLg; rBOc, can caverject be used with viagra, cialis vs viagra, canada super viagra, cardiologist viagra; JeSD, 79n2B; cialis online consultation; qNr2Z, yFklT6, cialis approval fda n7JM; instructions for viagra use MECQY, Ytdw, viagra in the water karaoke, ml5M0Y0