Kesä ja markkinointi ynnä muut mainosparadoksit
Posted: Heinäkuu 5th, 2011 | Filed under: Ei luokiteltu, markkinointi & mainonta | |
Mainostoimisto Sekin toimitusjohtaja Marco Mäkinen kirjoitti eilen erittäin osuvasti kesästä ja markkinoinnista Kauppalehden blogissaan: http://sek.blogit.kauppalehti.fi/blog/24313. Miehen mietteisiin on helppo yhtyä, markkinointiviestinnässä (niinkuin kaikessa muussakin) on paljon paradoksaalisia piirteitä.
Esimerkkejä on useita: tehdään vuodesta toiseen asiat samalla tavalla ja odotetaan aina eri lopputulosta, hiljaisempina aikoina markkinointi lopetetaan, vaikka olisi mahdollisuus voittaa markkinaosuuksia, tehdään asioita vain “koska kilpailijakin tekee”, tehdään markkinointiviestinnän hankintoja koskevia päätöksiä osaamisen ja sopivuuden sijasta hyvä veli -järjestelmän mukaan jne. Yhteistä näille kaikille on se, että markkinointi nähdään yhä liian usein enemmän kuluna kuin investointina.
Minulla on uutisia: Markkinointi on halpaa kuin makkara! Hyvä markkinointi kun ei maksa käytännössä penniäkään, päinvastoin, senhän tulisi tuottaa arvoa yritykselle kassavirran tai brändiarvon muodossa. Kevään markkinoinnin muodonmuutos seminaarissa professori Pekka Mattila puhui hienosti markkinointivetoisesti toimivista yrityksistä: turhien ominaisuuksien kehittelyn sijaan olisi aika siirtyä kohti markkinointivetoisempaa ajattelutapaa. Turha tuotekehitys se vasta kallista onkin!
Osasyyn markkinointiparadokseista saavat kantaa mainostoimistotkin. Liian usein toimistojen räpit luiskahtavat jargonin puolella, jolloin asiakkaan on vaikea ostaa. Ainakin täällä Staartilla olemme huomanneet, että maalaisjärjellä pääsee myös markkinointiviestinnässä pitkälle.
Hyvää ja rentouttavaa kesää kaikille, haukkaamme happea viikot 28 & 29 jolloin toimistomme on suljettuna.
// Juuso Kemi
Leave a Reply