Kantaako päälle liimattu vastuullisuus?

Bookmark and Share

Posted: Marraskuu 26th, 2011 | Filed under: markkinointi & mainonta | Tags: , , , , |

Yrityksemme kasvu on herättänyt pohtimaan vastuuta ja sen merkitystä liiketoiminnassa. Usein tuntuu, että vastuullisuus, varsinkin yritysmaailmassa, on vain päälle liimattu juttu. Puhutaan arvoista ja vastuun kantamisesta, mutta moniko oikeasti toimii puheidensa mukaisesti?

Itse saimme tänä syksynä todistaa erästä esimerkkiä hyvin läheltä. Satakunnassa toimiva, elintarvikealan yritys oli aktiivinen toimissaan, kun paikallinen julkishallinnon organisaatio päätti ostaa kilpailuttamansa tuotteet ei-paikalliselta elintarvikealan yritykseltä. Ostopäätöksen perusteena oli hinta. Taitavalla sosiaalisen median käytöllä paikallinen elintarvikealan yritys nostatti Facebookissa kansanliikkeen vedoten muun muassa työpaikkojen katoamiseen maakunnasta. Asia sai paikallisesti massiiviset mittasuhteet ja paljon mediahuomiota. Kiihkeän, julkisen arvokeskustelun seurauksena julkishallinnon organisaation päätös muuttui – paikalliselle toimijalle suosiolliseksi.

Samoihin aikoihin kyseinen, paikallinen elintarvikealan yritys päätti ostaa markkinointiviestinnän palvelut Satakunnan ulkopuolella toimivalta yritykseltä. Olimme tarjouskilpailussa mukana ehdotuksella, jonka aihiota asiakas piti erittäin hyvänä. Meille kisan häviö ei tarkoittanut työpaikkojen menetystä, mutta kisan voitto olisi varmistanut jo orastavan, yhden ihmisen rekrytointitarpeen. Olisiko asiasta pitänyt kirjoittaa yleisönosastolle tai perustaa Facebook-ryhmä? No, ehkä markkinointiviestinnän palvelujen ostoon liittyvä päätös ei olisi siivittänyt yleisöä kovinkaan suureen liikehdintään.

Asiassa on monta, mielenkiintoista puolta. Yritys voi viestiä isolle massalle itsestään kovin toisenlaista kuvaa, kuin mitä sen periaatteet todellisuudessa ovat. Kolikon kääntöpuolena on, että päälle liimatut arvot ja periaatteet paistavat läpi nykypäivänä yhä helpommin ja nopeammin. Lopulta kai käytännön arvoristiriidat perustuvat   siihen, että ihminen on pohjimmiltaan ahne ja yritykset (eli iso joukko ihmisiä) vieläpä ahneempia. Siksi päätökset tehdään useammin rahaan ja omiin etuihin, kuin aitoihin arvoihin ja vastuullisuuteen pohjautuen. Lopputulos lienee, että päälle liimattukin vastuullisuus voi toimia?

Miten asiat sitten voisivat muuttua aidompaan ja vastuullisempaan suuntaan? Ainakin itse uskon, että muutos lähtee liikkeelle pienistä arkipäivän päätöksistä ja yksilön asenteista. Me ihmiset niitä päätöksiä kuitenkin teemme. Ahneita, itsekkäitä ja vastuullisia.

–juha

P.S. Vaikka nostan esiin elävän esimerkin, niin korostettakoon, että kirjoitus ei sisällä katkeruutta vaan tarkoituksena on herättää ajatuksia vastuullisuuden suhteen. Toivomme mainitun, paikallisen elintarvikealan toimijan tielle onnea ja kaupallista menestystä.



Leave a Reply

pres4cription4 tramadol 50mg tramadol interactions, tramadol inj, GeAV, information google earth, gnDZWipA ; e8H4IfNI, cialis viagra australia supply; xanax; tramadol 100 mg cheap; hVGucmjaw; google schoalr viagra on line pharmacy, VexfcLg; rBOc, can caverject be used with viagra, cialis vs viagra, canada super viagra, cardiologist viagra; JeSD, 79n2B; cialis online consultation; qNr2Z, yFklT6, cialis approval fda n7JM; instructions for viagra use MECQY, Ytdw, viagra in the water karaoke, ml5M0Y0