Minustako verkkokauppayrittäjä?
Posted: Tammikuu 19th, 2012 | Filed under: digitaalinen markkinointi | Tags: digitaalinen markkinointi, hakukonemarkkinointi, internetsivut, markkinointiviestintä, verkkokauppa |
Pari viime vuotta olemme saaneet nähdä ja kuulla paljon puhetta verkkokaupoista. Verkkokauppojen lukumäärä on noussut hurjasti. Aiheesta on pidetty erilaisia seminaareja ja otsikoinnit: “Perusta oma verkkokauppa viidessä minuutissa”, “Nyt verkkokaupan perustaminen on helppoa” tai “Saat hetkessä oman verkkokaupan etkä tarvitse suurempaa teknistä osaamista”, ovat tulleet tutuiksi monelle.
Olemme pikkuhiljaa tulleet tilanteeseen, jossa yrittäjä on ihmeissään: “pitäisikö minunkin avata verkkokauppa etten vain jää jälkeen sähköisen liiketoiminnan kehityksessä?”. Allekirjoittanut voi vain todeta, että otetaanpas ihan rauhallisesti. Verkkokaupan avaaminen on lähes aina omanlaistaan liiketoimintaa, joka vaatii oman strategian ja omat resurssit.
Hyvät nettisivut voivat olla suureksi avuksi liiketoimintasi kehittämisessä. Houkutteleva ulkoasu, hyvä käytettävyys sekä monipuolinen sisältö ajaa monesti paremmin asiansa kuin verkkokauppa, joka ei ole laadultaan korkealaatuinen. Hyvä sivusto kertoo yrityksesi lupauksen: mitä olet asiakkaalle myymässä ja miksi asiakkaan kannatta kääntyä sinun yrityksesi puoleen.
Kun päätät lähteä verkkokauppiaaksi, tee se kunnolla. Verkkokaupan on vastattava samoihin haasteisiin kuin hyvän sivuston, lisäksi toimitusten tulee sujua moitteettomasti. Muista myös, että ulkomaiset verkkokaupat toimittavat joskus jopa nopeammin tuotteita kuin suomalaiset verkkokaupat ja kilpailu on kova. Sinun tulee miettiä vähintäänkin seuraavat asiat:
- kuka verkkokauppaasi hoitaa
- mitä ja kenelle olet myymässä
- miten hoidat markkinoinnin
- kuinka logistiikka hoituu
Verkkokaupan markkinointi ja näkyvyys on oma iso haasteensa, joka vaatii usein huomattaviakin panostuksia. Kuka hoitaa verkkokauppasi optimointia, löydettävyyttä hakukoneissa ja markkinointia kokonaisuudessaan? On turha kuvitella, että ihmiset löytäisivät kauppasi automaattisesti “internetin valtamerestä”.
Jos lähdet verkkokauppayrittäjäksi, tee se strategisena valintana. Tiedä mihin olet ryhtymässä ja mitkä ovat tavoitteesi. Aseta mittarit, tee johtopäätöksiä ja kehitä. Muista samat lainalaisuudet kuin muussa liiketoiminnassa ja varaa riittävästi resursseja.
Verkkokauppasi voi onnistuessaan muuttaa koko liiketoimintaasi ja avata uusia mahdollisuuksia!
Maarit
Leave a Reply