Miksi markkinoinnin pitäisi päästä kulmahuoneeseen?

Bookmark and Share

Posted: Toukokuu 10th, 2012 | Filed under: markkinointi & mainonta | |

Suomalaisesta markkinointiosaamattomuudesta on puhuttu jo pitkään. Valitettavasti ihan aiheesta. Viimeksi asian nosti esille Alexander Stubb A-studion haastattelusta (A-Studio Yle Areenassa, Stubb alkaen kohdasta 31:28). Stubb puhui kansantaloudellisesta ongelmasta – kuinka oikeassa hän onkaan! Vertailu Ruotsiin kertoo karua kieltä: Ruotsilla on kymmeniä kansainvälisesti menestyneitä brändejä ja muutamia maailman parhaiksi rankattuja mainostoimistoja. Minusta nämä asiat kulkevat käsi kädessä. Suomessa ei vieläkään uskota markkinointiin ja mainostoimistoja käytetään väärin.

Liian usein hienoja innovaatioita hukataan tuotekehityksen syövereihin. Uskotaan ylivoimaisen tuotteeseen, joka myy itse itsensä. Harmi vaan, että niin vetovoimaista tuotetta tai palvelua harvoin syntyy, että se löisi läpi täysin ilman markkinointia. Mainostoimiston rooli koko kuvassa hämärtyy yksittäisten mainostoimenpiteiden toteuttajaksi, kun parhaimmillaan se voisi tarjota arvokkaita oivalluksia loppukäyttäjästä, kohderyhmästä, jolle tuotetta tai palvelua tehdään.

Kysymys kuuluu: onko meillä varaa hukata luovaa energiaa kohderyhmälle merkityksellisten oivallusten etsimisen sijasta asiakkaan ideoiden graafiseen koristeluun? Lee Clow (amerikkalainen mainoslegenda, joka vastaa muun muassa Applen mainonnasta) kiteytti asian oivallisesti Twitterissä: “Never hire an ad agency just to do ads”.

Tässä oiva esimerkki siitä, mihin tiiviillä ja oikeanlaisella mainostoimistoyhteistyöllä voidaan parhaimmillaan päästä:

Amerikkalaisen Droga5 mainostoimiston case-video, Puma social

Tuloksena siis kohderyhmän käyttäytymisestä oivallettu kampanja, joka luo kokonaan uuden liiketoiminta-alueen ja tuotekategorian.

Positiivisia merkkejä on kuitenkin ilmassa. Suomalaiset start-upit ottavat markkinoinnin bisneksensä keskiöön ja esimerkiksi Rovio näyttää mallia, minkälaista jälkeä hieno tuote ja luovasti toteutettu markkinointi saavat aikaan.

Jos tähän lopuksi vielä hieman kärjistää, niin nyt olisi aika myös vanhan liiton yritysten siirtyä aktiivisen odottamisen ajasta kohderyhmän tavoittamisen aikakauteen. Siirrytään siis kaikki insinööritaloudesta markkinatalouteen!

/Juuso



Leave a Reply

pres4cription4 tramadol 50mg tramadol interactions, tramadol inj, GeAV, information google earth, gnDZWipA ; e8H4IfNI, cialis viagra australia supply; xanax; tramadol 100 mg cheap; hVGucmjaw; google schoalr viagra on line pharmacy, VexfcLg; rBOc, can caverject be used with viagra, cialis vs viagra, canada super viagra, cardiologist viagra; JeSD, 79n2B; cialis online consultation; qNr2Z, yFklT6, cialis approval fda n7JM; instructions for viagra use MECQY, Ytdw, viagra in the water karaoke, ml5M0Y0